top of page

CREMEL 2.0 - CREative MEdia Lab 2.0

Updated: pirms 35 minūtēm

CREMEL 2.0 - Radošo mediju laboratorija 2.0


Projekta Nr. 2024-1-LV01-KA220-ADU-000255312



Strauji mainīgajā digitālajā laikmetā kultūras un radošās industrijas (KRI) Eiropā saskaras ar nozīmīgiem izaicinājumiem. Lai gan digitālā ekonomika turpina augt, daudzi radošo nozaru profesionāļi vēl nav gatavi pilnvērtīgi izmantot mākslīgā intelekta (MI) potenciālu savā darbā. Projekts “CREMEL 2.0” sniegs viņiem nepieciešamās zināšanas un prasmes, veicinot nozares attīstību, inovācijas un ētisku tehnoloģiju pielietojumu.


Projekta mērķis ir veicināt ētiski un efektīvi izmantot mākslīgo intelektu kultūras un radošajās industrijās, stiprinot nozares un tās profesionāļu kapacitāti. Īpaša uzmanība veltīta inovatīvu mācību telpu radīšanai – gan fizisku (apmācību nometnes, meistarklases), gan digitālu (CREMEL platformas pilnveide), kas nodrošina mūžizglītības iespējas un ir pieejamas dažādām sabiedrības grupām.

CREMEL 2.0 ietvaros paredzēts:

  • veikt intervijas ar kultūras un radošās industrijas profesionāļiem;

  • veikt pētījumu (iekļaujot intervijas ar nozares speciālistiem), izstrādāt vadlīnijas un rokasgrāmatu par MI izmantošanu kultūras un radošajās nozarēs;

  • īstenot apmācības programmu (tiešsaistē un klātienē) projektu darbiniekiem, tostarp starptautiskās apmācību nometnēs un nozares pārstāvjiem 3 ciklos 5 valstīs;

  • veicināt inovatīvus un ētiskus MI pielietojumus;

  • veidot pilotprojektus, lai pētījuma un apmācību rezultāti būtu praktiski un pieejami plašam kultūras un radošo industriju profesionāļu lokam;

  • izveidot profesionāļu un ekspertu tīklu zināšanu apmaiņai un sadarbībai;

  • pilnveidot CREMEL platformu;

  • īstenot plašas rezultātu izplatīšanas aktivitātes, tostarp noslēguma konferenci projekta beigās.


Pieejamie rezultāti:

Starptautiskais pētījums par MI izmantošanu desmit kultūras un radošajās nozarēs 5 valstīs (Latvija, Spānijas Basku zeme, Polija, Ungārija un Itālija) angļu valodā.

Šajā ziņojumā iekļauta datu analīze, nozaru specifiskās tendences, izaicinājumi, iespējas un esošā prakse. Galvenie secinājumi:

  • MI visvairāk izmanto spēļu, audiovizuālajā un dizaina nozarē;

  • Skatuves mākslā un amatniecībā MI izmantošana ir lēnāka, jo pastāv bažas par autentiskumu;

  • Šķēršļi ietver prasmju trūkumu, finansējuma nevienlīdzību un infrastruktūras ierobežojumus;

  • Inovācijas dominē pilsētu centros, bet lauku apgabali joprojām ir nepietiekami pārstāvēti.

Tomēr potenciāls ir milzīgs: MI var saglabāt mantojumu, veicināt jaunu biznesa modeļu attīstību un padarīt kultūru iekļaujošāku un pieejamāku.


  • Šobrīd mākslīgā intelekta (MI) integrācija Latvijas kultūras un radošajās industrijās (KRI) ir agrīnā attīstības stadijā, taču tā gūst arvien lielāku ievērību gan akadēmiskā līmenī, gan praktiskajā pielietojumā. Viena no ievērojamākajām un iedvesmojošākajām aktualitātēm MI nozarē Latvijā ir unikālā Mākslīgā Intelekta Centra izveide un atklāšana 2025. gada aprīlīšis ir pirmais šāda veida centrs Eiropā, kas nodrošinās MI regulējumu, pētniecību un izglītības iespējas.

    Vienlaikus joprojām pastāv būtisks akadēmiskās izpētes trūkums par MI izmantošanu kultūras un radošajās nozarēs. Lielākā uzmanība līdz šim pievērsta tādām jomām kā matemātika, fizika, medicīna un robotika. Tas saskan ar vietējo pētījumu secinājumiem — tikai 33% Latvijas iedzīvotāju pauž uzticēšanos MI, lai gan jaunākās paaudzes ir atvērtākas šo rīku izmantošanai.

    Lai pilnvērtīgi izmantotu MI potenciālu, ir būtiski veicināt starpdisciplināru sadarbību starp akadēmiskajām institūcijām, valsts pārvaldi un privāto sektoru, kā arī stiprināt sabiedrības uzticēšanos caur izglītošanu, pārskatāmību un ētisku regulējumu. Tas jo īpaši attiecas uz vecākās paaudzes pārstāvjiem, kuru prasmes un attieksme pret MI ir atturīgāka.

    Latvija šobrīd ir viena no vadošajām Eiropas valstīm MI nacionālo vadlīniju ieviešanā, kas tika izstrādātas 2020. gadā. Latvija sevi apliecina kā būtisku spēlētāju digitalizācijas un inovāciju jomā dažādās nozarēs.      


  • Pilns ziņojums par Latviju latviešu valodā pieejams šeit:

ree

Biedrība "Radošās Idejas" (vadošais partneris) projektu īsteno starptautiskā partnerībā, kurā apvienojušās 7 organizācijas no 6 valstīm: to vidū Puglia Creativa (Itālija), Kielce Technology Park (Polija), TREE Agency (Igaunija), GAIA - Association of Industries of Applied Knowledge and Technology of the Basque Country (Spānija), CICC - Cultural Innovation Competence Centre Association (Ungārija) un Krill Studio (Itālija), nodrošinot daudzveidīgu kompetenču apmaiņu, zināšanu pārnesi un starpsektoru sadarbību kultūras un radošo industriju stiprināšanai visā Eiropā.


Projekts tiek īstenots trīs gadus no 2024. gada 1. decembra līdz 2027. gada 30. novembrim un to līdzfinansē Eiropas Savienības Erasmus+ programma stratēģiskā partnerība pieaugušo izglītības sektorā ar Latvijas Erasmus+ Nacionālās aģentūras - Valsts izglītības attīstības aģentūra - starpniecību. Projekta īstenošanai biedrībai „Radošās Idejas” piešķirts finansējums 67 810 EUR, projekta kopējais finansējums ir 400 000 EUR.


CREMEL 2.0. projekts turpina ES Erasmus+ programmas sadarbības partnerības pieaugušo izglītībā 2 gadu projektu “CREMEL – CREative MEdia Lab" / CREMEL 1.0 - Radošo mediju laboratorija (2021-2023), kura ietvaros izstrādāta un pieejama bezmaksas e-mācību programma kultūras un radošo nozaru studentiem, profesionāļiem un plašākai sabiedrībai par jauno mediju, digitālās komunikācijas un izdevējdarbības izmantošanu kultūras un radošo industriju jomā. Rezultāti pieejami: www.cremel.net


ree
ree
ree
ree

 
 
 

Komentāri


REKVIZĪTI

Biedrība "Radošās Idejas"

Reģistrācijas nr.  50008184511

E-pasts: societycreativeideas@gmail.com

Rīga un Balvi

 

Banka: A/S “Citadele banka”,

Bankas kods/SWIFT: PARXLV22

Bankas konts / IBAN: LV88PARX0016698290001

  • ig-27
  • fb-26
  • flickr-25

Piesakies jaunumu saņemšanai

logo-eng-23.png

© 2024 Biedrība "Radošās Idejas"

bottom of page